توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان استان آذربایجان غربی

گزارش کارگاه آموزشی  نظارت بالینی و درس پژوهی دکتر رزم آرا
(برای سرگروهها,مدیران,معاونین و دبیران مدارس استان آذربایجان غربی مورخه96/9/23)

جلسه  با تلاوت آیاتی چند از قران مجید آغازشد در ابتدا جناب آقای جوزایی ریاست اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی استان درباه ضرورت درس پژوهی و انجام نظارت بالینی بیاناتی ارایه نمودند

در ادامه گارگاه با توضیحات دکتر رزم آرا  شروع شد

"جامعه تغییر نمی یابد مگر با تغییر معلمان..در کشور ما تغییر درد آور است  هم برای خودمان و هم برای دیگران." تغییر میزان مقاومت افراد است. در کشور ما این مقاومت بخصوص در در تغییر افکار و اندیشه ها بسیار زاد است.با ایجاد تغییر باید ژنتیک تدریس را عوض نماییم  و از "تک انگاری به تن انگاری "برسیم و موفق نخواهیم شد مگر اینکه این زندانها بشکند (طبیعت,تاریخ,فکر,خود) درس پژوهی جنبش نوین تفکر و تامل در تدریس است.

در ابتدا  توضیحاتی  درباره تعریف و اهداف کلی و جزعی درس پژوهی مطرح شد سپس ملاکهای انتخاب اهداف درس پژوهی,ترویج ارزشهای حرفه ای مشترک برای توانمندسازی معلمان و ترویج فهم علمی و فرهنگ مشارکتی در آموزش ذکرگردید

درس پژوهی بدنبال کیفی سازی و بهسازی آموزش معلمان ,مطلوبیت تعلیم وتربیت و درنتیجه فرهنگ واقتصاد است

در ادامه کتابها ومنابعی ذکر گردید:

1(-انسان کنکوری کاظمی  2- امکان دیگرگزینی  تامس نیگل 3- حیات معقول علامه جعفری 4- درس پژوهی سرکار آرانی)

در ادامه 5محور کیفیت آموزش تبیین شد(1-یاددهنده 2-یادگیرنده 3-فضای آموزشی 4-تجهیزات و تکنولوژی 5-محتوا وتحلیل آن)

مبانی فلسفی درس پژوهی:درس پژوهی فلسفه ای ذهنی و رویکردی فرهنگی دارد.باید نقش دیگری از ما بیشترباشد.افراد دیگر را در فرایند تدریس شرکت بدهیم."شرق نمی اندیشد و غرب اندیشه هایش پراکنده است"

درس پژوهی االگوی عملی بازبینی مداوم الگوهای ذهنی و باز اندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی و الگویی موثر برای بهبود مستمر آموزش در مدرسه است.

قسمت دوم کارگاه : نظارت بالینی

نظارت بر حسن انجام فعالیتها بگونه ای که حاصل این ارزشیابی بر ارتقای شغلی و کیفیت عملکرد آمئزش موثر واقع شود.

هدف ارتقاء بهبود شرایط یاددهی و یادگیری  وراهبری آموزشی است.مدیران و سرگروههای آموزشی رهبران آموزشی و معلم معلمان هستند.اگر تغییرات و تحولات در آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن نقش معلم باشد اجرای آنها فقط در سطح خواهد بود و امواجی تولید نمی کند و عمق اقیانوس همچنان سکوت و ثبات خواهد بود

در ادامه اهداف نظارت بالینی بطور کامل مطرح گردید: (1-ارتقای مهارتهای تدریس 2-ایجاد نگرش مثبت 3-احیای نقش نظارتی  4-بازخورد تدریس و..)

سپس مراحل و چرخه نظارت بالینی تشریح گردید:

(1-مرحله آمادگی 2-قبل از مشاهده 3-مشاهده تدریس 4-تحلیل اطلاعات 5-و ارزیابی)

سطوح نظارت بالینی:1-رویکرد غیردستوری  2-رویکرد مشارکتی  3-رویکرد اطلاعاتی دستوری 4-رویکرد کنترل دستوری

و در آخر درباره خصوصیات ناظران آموزشی بحث وبررسی انجام شد..

 

تعداد همکاران شرکت کننده بالغ بر280 الی 300 نفر بود.


  • بهرام ولی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی