توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان استان آذربایجان غربی




جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن شروع شد. بعد ازپخش  سرود ملی؛ کلیپی از فعالیتهای دبیرخانه نظارت بالینی به نمایش گذاشته شد.آقای دکتر محبی در باره استقرار نظارت بالینی ودرس پژوهی شروع به سخنرانی نمودند ؛ موضوعات مطرح شده:

1-تعریف وتوضیح نظارت بالینی(بررسی و انطباق آن چیزی که هست نسبت به آن چیزی که باید باشد)

2-تهیه راهنمای عملی برای مدیران ومعاونان

3-ارزشیابی هایی که باید باشد و باید پذیرفت

4-رویکرده وروشهای رسیدن به هدف

5-رویکردهای حاکم بر فرایند یاددهی و یادگیری و...

 برداشت دقیق از رویکردهای یاددهی ویادگیری وبحث درباره اینکه یک کلاس استاندارد چه کلاسی است؟

هدف از نظارت بالینی چیست؟ توانمندسازی معلمان وارتقای حرفه ای آنان.

بهبود عملکرد وبهبود یادگیری اگر با رویکرد جدید همراه باشد کیفیت خواهد داشت.کیفیت یاددهی ویادگیری را در درجه اول باید رویکردش را داشته باشیم یک رویکرد فرهنگی وتربیتی که تلفیقی از رویکردهاست.نکته دوم هدف است که تضمین کننده کیفیت و بهبود کیفیت است یعنی رشد حرفه ای. نظارت وراهنمایی نظارت فعالیت دقیق است .نظارت بالینی برای معلمان بخصوص معلمان جدید بسیار مفید وکاراست البته اگر با مراحلش وبصورت هدفمند باشد.

روشهای نظارت و راهنمایی عمومی:درس پژوهی,تشکیل دپارتمانهای درسی,نظارت همتا,تحلیل فیلمهای تدریس,تدریس مشترک ,تحلیل بررسی روند ارزشیابی ها ,بررسی مستندات مربوط به جشنواره خوارزمی,برسی طرح درسها,برگزاری آزمونهای آنلاین,تحلیل نتایج,خودارزیابی,خود نظارتی وخوداصلاحی معلمان ,برگزاری آزمونهای استانداردو....

شاخص های نظارت و راهنمایی آموزشی :  فعالیت های کاوشگری در کلاس, هم اندیشی وکارتیمی, گفتگو,  دست ورزی,ساخت وتولید,بهره گیری از فناوری های نوین,ایجاد فرصت خودارزیابی وخود کارامدی,تقویت روحیه خود مسعولیتی وخود شناختی وخودارزیابی  در دانش آموزان,بهره گیری از ارزشیابی فرایندی ,ارایه بازخورد های موثر,برقراری ارتباط مفاهیم با دنیای واقعی, بهره گیری از ارزشیابی عملکردی و...

چرا این شاخص ها مهم اند؟زیرا

1 -یادگیری از طریق تفکر تعامل ودست ورزی وخود ارزیابی صورت می گیرد

2- یادگیری ساخت دانش است

3-یادگیری کسب شایستگی هادر جهت درک واصلاح موفقیت خود ودیگران وشکل گیری هویت است.

((عملکرد آن سوی سکه شایستگی است))

مبانی یادگیری مطرح شد:یادگیرنده توانایی شناخت دارد؛ذاتا اجتماعی است ودارای استعدادهای متنوع می باشد.

راههای بیرونی نظارت وراهنمایی عمومی : مشاهده از طریق چک لیسیتهابراساس شاخص های استاندارد فرایند یاددهی ویادگیری برای تکالیف وپژوهشهای دانش آموزان(پروژه هدایت تحصیلی,دفترچه آزمایشگاه,مسابقات وجشنواره ها) بررسی ابزارها وروشهای ارزشیابی فرایندی ونتیجه محور,مشارکت ونظارت بر فرایند درس پژوهی معلمان,مشارکت ونظارت بر فرایند اقدام پژوهی معلمان,سنجش وارزیابی مهارتهای دانش آموزان

(مهارتهای تفکر وکارآفرینی) بهره گیری از روشهای سنجش وارزشیابی استاندارارد در کنار آزمونهای معلمان ,بهره گیری از نتایج نظرخواهی ها از دانش آموزان اولیا و....

روشهای نظارت و راهنمایی تخصصی "بالینی"(گفتگوی سازنده)

1-ایجاد آمادگی

2-تعامل نظر با معلمقبل از مشاهده

3-مشاهده کلاس

4-تحلیل اطلاعات

5-گفتگوی پس از مشاهده

6-تصمیم گیری مشترک نسبت به اصلاح وبهبود

شیوه های نظارت بالینی:

1-غیر دستوری (همفکری و تشریک مساعی در فرایند تدریس)

2-مشارکتی(مسعولیت یکسان)

3-اطلاعات دستوری(ارایه اطلاعات تخصصی به معلمان)

4-کنترل دستوری(مشخص کرد کارهایی که باید انجام شود)

موضوع بعدی محورها و شاخص های پیشنهادی  دبیرخانه بود که در قالب فرمهایی ارایه شد ونمایندگان استانها به صورت کار گروهی وتیمی به بررسی چالش های  پیش روی نظارت بالینی ودرس پژوهی پرداختند وبا همکاری وتعامل در فضای کارگاهی به ارایه راحل های مناسب پرداختند


هدایت کارگاه آموزشی نظارت بالینی با خانم دکتر مسگرزاده وخانم دکتر فاطمی خانم پورحسن  بود

وهدایت کارگاه آموزشی درس پژوهی با دکتر ظریف وخانم دکتر شجاعی بود

مدارس هدف(پایلوت) از موضوعات بعدی بود: استقرار نظارت بالینی ودرس پژوهی در مدارس هدف از طریق  برگزاری جلسات شورای دبیران وکارگاههای آموزشی با حضور مدیران و معاونان و دیبران وسرگروههای آموزشی جهت توانمندسازی معلمان و بهبود یاددهی ویادگیری دانش آموزان.

با آموزش معلمان وبازدید از کلاسها نظارت بالینی به 100 در 100 میرسد.باید که اهمیت وضرورت نظارت بالینی را به معلمان القاء نماییم تا باخیال آسوده خواهان نظارت بالینی شوند.توانمندسازی معلمان هدف اصلی است تا بهبود کیفیت حاصل گردد.ناظران توانمند راهبران آموزشی نظام هستنذ.

4دسته نیروی انسانی داریم :

1-پیشرو:که مشتاق وعلاقه مندند ولی کم هستند

2-غیر پیشرو :موافقند ولی انگیزه ندارند

3-نه موافقند نه مخالف: کار با اینها سخت است

4-آگاهانه مخالفند

مداخله باید 20 درصد باشد ولی تاثیراتش 80 درصد باشد.برای این گروهها انواع مداخله لازم است حتی مخالف هم میداند مورد توجه است.

مراحل وگامهای نظارت بالینی:

1-ایجاد آمادگی یا هماهنگی اولیه(تشکیل شورای دبیران با موضوعیت نظارت بالینی )

2-کنفرانس قبل از مشاهده(معلم وناظر در کنار هم قبل از تدریس به بحث وتعامل می پردازند)

3-مشاهده تدریس

4-تحلیل وتفسیر مشاهدات کلاسی وتعیین شیوه رفتار یا استراتژی برخورد با معلم

5-کنفرانس پس از مشاهده(گفتگوی دوجانبه حرفه ای راهنمای آموزشی ومعلم)

6-ارزیابی کل فرایند


  • بهرام ولی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی