توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان استان آذربایجان غربی

 

همیشه راهی وجود دارد:برای انسانهای بزرگ بن بستی وجود ندارد؛ یا راهی خواهیم یافت یاراهی خواهیم ساخت

باید یاد بگیریم تا یابنده و سازنده باشیم تا راه پیدا شود تا به جلو برویم

 فیلم آموزشی wath is lessen study به نمایش گذاشته شد و

جلسه با بحث  در باره اهمیت وضرورت درس پژوهی آغاز شد. از درس پژوهی بعنوان studyیاد می شود.اصطلاح علمی آن در ژاپن متولد شده و در کشورهای پیشرفته بعنوان مطالعه درس و در کشور ما عنوان تدریس پژوهی دارد. قدرت ودرس پژوهی تنها در یک چرخه نمی گنجد و فرهنگ توسعه حرفه ای معلمان را در بر می گیرد.

سکوت از نوع تعلیم وتربیت منجر به نزول معلمان به بخش غیر حرفه ای میگردد ازاینرو درس پژوهی هدایت معلمان به سمت وسوی توسعه حرفه ای و شغلی را مینواند انجام دهد سطح گفتمان معلمان از منظر این فرایند بالا میرود. دپارتمانهای آموزشی ما باید در این جهت عمل نمایند در کشورهای توسعه یافته 80 درصد در حوزه تخصصی حرفه ای شغلی عمل می نمایند. سیستمی که سطح گفتمانش حرفه ای است به رشد و بالندگی خواهد رسید حتی بالندگی اقتصادی هم از این رهگذر حاصل میشود و به شعور,خرد, فرهنگ و جامعه نیز این بالندگی سرایت پیدا میکند.درس پژوهی با شکل دادن رشد حرفه ای میتواند به ما معلمان در راستای این اهداف کمک نماید و از این رهگذر یاددهی و یادگیری نیز به بهبود و کیفیت خواهد رسید.پرسش و پاسخ همکاران انجام شد. مراحل درس پژوهی معرفی و مطرح شد.

قسمت دوم کارگاه : نظارت بالینی

نظارت بر حسن انجام فعالیتها بگونه ای که حاصل این ارزشیابی بر ارتقای شغلی و کیفیت عملکرد آمئزش موثر واقع شود.

هدف ارتقاء بهبود شرایط یاددهی و یادگیری  وراهبری آموزشی است.مدیران و سرگروههای آموزشی رهبران آموزشی و معلم معلمان هستند.اگر تغییرات و تحولات در آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن نقش معلم باشد اجرای آنها فقط در سطح خواهد بود و امواجی تولید نمی کند و عمق اقیانوس همچنان سکوت و ثبات خواهد بود

در ادامه اهداف نظارت بالینی بطور کامل مطرح گردید: (1-ارتقای مهارتهای تدریس 2-ایجاد نگرش مثبت 3-احیای نقش نظارتی  4-بازخورد تدریس و..)

 

مراحل نظارت و راهنمایی آموزشی بالینی

 

1-تشکیل جلسه مقدماتی با معلم

2-مشاهده کلاس درس

3-تحلیل و تفسیر مشاهدات کلاس و تعیین شیوه رفتار یا برخورد با معلم

4-تشکیل جلسه پس از مشاهده با معلم

5-تجزیه تحلیل مراحل چهارگانه پیشین

در مرحله سوم راهنمای آموزشی مشاهداتش را مورد بررسی قرار می دهد اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه تحلیل می کند او میتواند با توجه به مشاهداتش و ویژه گی های رفتاری معلم برای برخورد با او  از روشهای زیر استفاده نماید

1روش کنترل دستوری

2-روش اطلاعاتی دستوری

3-روش مبتنی بر همکاری مشترک یا تشریک مساعی

4-روش غیر دستوری                                       

باتشکر و سپاس فراوان

 بهرام ولی زاده سرگروه ارتقاء مهارتهای حرفه ای

19/10/1396

  • بهرام ولی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی